50% ηλεκτρικά στη Νορβηγία: Στην Ελλάδα;

4.215 Επισκέψεις στο άρθρο - Ημερομηνία δημοσίευσης: 7/7/2019
 

Γιατί μπορεί η Νορβηγία, η χώρα με την μεγαλύτερη παραγωγή πετρελαίου στην Ευρώπη, να έχει 50% της αγοράς ηλεκτρικά και όχι η Ελλάδα;


Αν η χώρα με την μεγαλύτερη παραγωγή πετρελαίου στην Ευρώπη μπορεί να σταματήσει πρώτη να αγοράζει τα αυτοκίνητα που το καταναλώνουν, γιατί να μην μπορεί η Ελλάδα που δεν παράγει σταγόνα καυσίμου; Τι κάνει η Νορβηγία και πως θα τη μιμηθούμε;

Η Νορβηγία είναι πλούσια χώρα. Πολύ πλούσια. Και είναι πλούσια γιατί έχει την τύχη να αντλεί πετρέλαιο και φυσικό αέριο από το έδαφός της. Και από αυτό το πετρέλαιο μπορεί και διατηρεί τον πλούτο της. Ακούγεται παράλογο λοιπόν να είναι η πρώτη χώρα στην Ευρώπη που προσπαθεί να εξαφανίσει τον υπΆαριθμό ένα καταναλωτή ορυκτών καυσίμων, το αυτοκίνητο. Θα έλεγε κανείς πως είναι οικονομική αυτοκτονία.

Και όμως, η Νορβηγία το κάνει, παρότι έχει να χάσει. Εμείς λοιπόν, που δεν έχουμε να χάσουμε τίποτα, γιατί επιμένουμε να δίνουμε τα λεφτά μας στους Νορβηγούς αγοράζοντας το πετρέλαιό τους για να το καίμε ως καύσιμο στα αυτοκίνητά μας.

Το 2018 έκλεισε με πάνω από το 50% των ταξινομήσεων στη Νορβηγία να είναι ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Μια βόλτα στην πρωτεύουσα Όσλο, κάνει εμφανές το επίτευγμα. Tesla, Leaf, Zoe, και ένα σωρό άλλα μοντέλα με ηλεκτροκίνηση, κάνουν  τους δρόμους να δείχνουν βαρετοί. Τα περισσότερα αυτοκίνητα είναι ίδια. Σιγά το πρόβλημα.

Το Όσλο, όπως και η υπόλοιπη χώρα, έχουν ένα πολύ μεγάλο δίκτυο φόρτισης. Όλα τα κτήρια έχουν παροχές. Οι δρόμοι έχουν παροχές. Πριζώνεις, φορτίζεις και χρεώνεσαι μέσω εφαρμογής στο κινητό σου. Από το 2025 και μετά, σε λιγότερο από 6 χρόνια, η Νορβηγία θα απαγορεύσει την πώληση μη ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Και τέλος.

Πως το έκανε; Οι περισσότεροι θα πουν «η Νορβηγία είναι πλούσια», όμως αυτό δεν είναι μέρος της εξίσωσης. Το παν είναι η πολιτική βούληση. Έτσι τα τελευταία 10 χρόνια οι κυβερνήσεις διαδοχικά συμφώνησαν να τηρήσουν την ίδια ατζέντα. Δηλαδή μηδέν φορολογία και εκπτώσεις για την απόκτηση ηλεκτρικού. Κατόπιν επενδυτικές πρωτοβουλίες για τη δημιουργία δικτύου. Η κυβερνητική συνέπεια και ο σαφής στόχος έκανε την αλλαγή. Μέσα σε μόλις δέκα χρόνια η Νορβηγία μεταμόρφωσε τους δρόμους της.

Η Ελλάδα γιατί δεν μπορεί να κάνει το ίδιο; Να θέσει μηδενικό φόρο (εισαγωγής, ΦΠΑ και τέλος ταξινόμησης), να δώσει πριμ καλύπτοντας μέρος του κόστους αγοράς (από τους φόρους στα υπόλοιπα αυτοκίνητα) και να προκαλέσει ιδιώτες να επενδύσουν στην κατασκευή υποδομών. Στο δημόσιο θα στοίχιζε ελάχιστα, σε βάθος χρόνου, με τη μείωση εισαγωγών καυσίμου και την ανάπτυξη της σχετικής επιχειρηματικότητας θα άξιζε δισεκατομμύρια.

Τι λέτε λοιπόν; Είναι που η Νορβηγία είναι πλούσια και τα έχει καταφέρει; Κι αν όχι, τότε γιατί δεν μπορεί η Ελλάδα; Μήπως είναι ώρα η ηλεκτροκίνηση να γίνει εθνικός στόχος; Για οικονομία, ανάπτυξη και οικολογία; Τι λέτε; Μπορεί να ακολουθήσει η Ελλάδα το παράδειγμα της Νορβηγίας;

 
Σχολιάστε την είδηση 6 σχόλια