Ήπια υβριδικα - Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV)
234.514 Επισκέψεις στο άρθρο - Ημερομηνία δημοσίευσης: 27/1/2020
Τα ήπια υβριδικά συστήματα αποτελούν μια «μέση λύση» για οικολογικές μετακινήσεις γεφυρώνοντας το –μεγάλο- χάσμα ανάμεσα στα αυτοκίνητα με θερμικό κινητήρα και τα σύγχρονα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα. Μερικές από τις εταιρείες που τα χρησιμοποιούν ευρέως, είναι η Audi η Mercedes και η Volvo, ενώ στο χορό αυτών μπαίνει δυνατά η Ford και η Volkswagen που πλαισιώνει τη γκάμα του νέου Golf με υβριδικά τέτοια συστήματα. Φυσικά τα συναντάμε και σε εκδόσεις πολλών άλλων μοντέλων, εταιρειών όπως Mazda, Subaru, Suzuki κ.α. ενώ είναι δεδομένο πως θα ακολουθήσουν κι άλλοι.
Πώς λειτουργεί ένα τυπικό «ήπιο υβριδικό» σύστημα;
Η ήπια υβριδική τεχνολογία (mild hybrid) ξεκίνησε από τις πολυτελείς κατηγορίες με κύριο στόχο τη μείωση της κατανάλωσης και των εκπομπών ρύπων, αλλά σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα άρχισε να εφαρμόζεται και σε πιο «καθημερινά» μοντέλα με έμφαση στην ενίσχυση του κινητήρα. Στα ήπια υβριδικά αυτοκίνητα, ο «πρωταγωνιστικός» ρόλος ανήκει στον κινητήρα εσωτερικής καύσης, με τον ηλεκτροκινητήρα να τροφοδοτεί τα διάφορα περιφερειακά συστήματα. Μέσω αυτού μειώνεται η κατανάλωση και οι εκπομπές ρύπων, ενώ ταυτόχρονα είναι εφικτή η αύξηση της ιπποδύναμης για συγκεκριμένη χρονική διάρκεια με ένα μικρό όφελος στις επιδόσεις, πάντα σε σχέση με τα συμβατικά μοντέλα. Η αρχιτεκτονική ενός ήπιου υβριδικού συστήματος είναι παρόμοια στα περισσότερα μοντέλα, με την ύπαρξη μίας μονάδας που συνδέεται με τον στροφαλοφόρο άξονα του θερμικού κινητήρα. Βασικό της χαρακτηριστικό είναι ότι μπορεί να λειτουργεί σε ρόλο ηλεκτροκινητήρα τη στιγμή που παράγει έργο, και σε ρόλο γεννήτριας όταν φορτίζει τις μπαταρίες ιόντων λιθίου 48V, οι οποίες συνήθως βρίσκονται κάτω από τον χώρο αποσκευών. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα σύστημα με μπαταρία ιόντων λιθίου 48V και έναν ηλεκτροκινητήρα / γεννήτρια το οποίο μπορεί να προσφέρει έως και τέσσερις φορές περισσότερη ενέργεια από το τυπικό 12V κύκλωμα, να βελτιώσει την κατανάλωση κατά ένα σεβαστό ποσοστό και να ρίξει περίπου κατά 7,0% τα εκπεμπόμενα γρ.CO2/χλμ. στο αυτοκίνητο που εφαρμόζεται.
Τα καθημερινά «ήπια υβριδικά»…
Μία μέθοδος εκμετάλλευσης της ηλεκτρικής ενέργειας από το «ήπιο υβριδικό» σύστημα που συναντάμε κυρίως στα οικονομικά αυτοκίνητα, σχετίζεται αποκλειστικά με τη βελτίωση της αποδοτικότητας του κινητήρα εσωτερικής καύσης. Σε αυτή την περίπτωση ο ηλεκτροκινητήρας, πέρα από χρέη μίζας, συμβάλλει στην αύξηση της ροπής σε υψηλά φορτία. Ταυτόχρονα, όταν η μπαταρία είναι επαρκώς φορτισμένη και το όχημα επιβραδύνει, ο θερμικός κινητήρας απενεργοποιείται τελείως και η γεννήτρια φορτίζει τη μπαταρία. Με το πάτημα του γκαζιού, ο κινητήρας εσωτερικής καύσης ενεργοποιείται και πάλι από τον ηλεκτροκινητήρα προσφέροντας ουσιαστικά μία λειτουργία που θα μπορούσαμε να την χαρακτηρίσουμε ως «start-stop εν κινήσει».
«Ήπιο υβριδικό» σύστημα θα χρησιμοποιήσει η Ford για τα Puma, Fiesta και Focus στο άμεσο μέλλον, τεχνολογία που έδωσε τη δυνατότητα στους μηχανικούς να τοποθετήσουν μεγαλύτερο σύστημα υπερπλήρωσης, μιας και ο ηλεκτροκινητήρας μειώνει τα φαινόμενα υστέρησης απόκρισης. Μάλιστα μέσω της τοποθέτησης «Mild Hybrid» συστήματος, η ισχύς του τρικύλινδρου 1,0 Ecoboost της Ford αυξάνει την απόδοσή του κατά 15 ίππους (από 140 στους 155 ίππους).
Τα πολυτελή «ήπια υβριδικά»
Τα ήπια υβριδικά συστήματα στα μοντέλα πολυτελείας έχουν πολύ πιο διευρυμένο ρόλο σε σχέση με τα mainstream. Συγκεκριμένα, εκτός από την μείωση στην κατανάλωση και στους ρύπους, αναλαμβάνουν συνήθως να τροφοδοτήσουν με ενέργεια και όλα τα επιμέρους συστήματα ενός τέτοιου μοντέλου. Για παράδειγμα από τα LED ή Lazer φώτα του μέχρι και την υδροπνευματική ανάρτηση που μπορεί να διαθέτει δηλαδή (όπως π.χ. συμβαίνει και στη Mercedes GLE). Παράλληλα, σε ότι αφορά τον θερμικό κινητήρα, πέρα από τη στιγμιαία αύξηση ισχύος, το 48V ηλεκτρικό κύκλωμα τροφοδοτεί την αντλία νερού και τον συμπιεστή του κλιματισμού μειώνοντας την απώλεια ενέργειας από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Το αποτέλεσμα είναι αισθητή μείωση της κατανάλωσης και boost επιδόσεων.
Πριν λίγες ημέρες η Mercedes παρουσίασε την ΑΜG GLE 63 με 571 άλογα και 750 Nm ροπής. Όπως και πολλά ακόμη μοντέλα της μάρκας, έτσι και αυτό φέρνει την τεχνολογία EQ Boost δηλαδή ένα ήπιο υβριδικό σύστημα στα 48 βολτ που προσφέρει 22 επιπλέον ίππους και 250 Nm ροπής στην εκκίνηση ή στις γρήγορες επιταχύνσεις.
- Τα mild hybrid συστήματα βελτιώνουν την κατανάλωση κατά 10% σε σχέση με τα συμβατικά.
- Eνα ήπια υβριδικό σύστημα μπορεί να συνδυαστεί με όλους τους κινητήρες εσωτερικής καύσης και με όλα τα συστήματα μετάδοσης. Για το λόγο αυτό επιλέγονται από τις εταιρείες ως μια οικονομική λύση ανάγκης για περιορισμό των ρύπων των μοντέλων τους.
- Προσθέτει βάρος αλλά αυξάνει αναλογικά την απόδοση ισχύος.
Ποια η μεγάλη διαφορά σε σχέση με τα υπόλοιπα υβριδικά συστήματα;
Φυσικά το γεγονός πως δεν μπορούν να κινηθούν αμιγώς ηλεκτρικά, δηλαδή με την ενέργεια που αποθηκεύεται στην μπαταρία του συστήματος από τον ηλεκτροκινητήρα.
+ Στιγμιαία απόδοση ισχύος, χαμηλότερη κατανάλωση και ρύποι, χαμηλότερη τιμή αγοράς λόγω μειωμένων τελών ταξινόμησης
- Όχι κάτω από τα 95γρ.CO2/χλμ., αύξηση βάρους (κατά περίπου 40 κιλά), μείωση του χώρου αποσκευών (κατά περίπου 50 λίτρα)
Το νεο επιχειρηματικο στοιχημα των αυτοκινητοβιομηχανιων ειναι να καταφερουν να φτιαξουν οικονομικα ηλεκτρικα αυτοκινητα. Δεν νομιζω οτι τους απασχολει διολου η οικολογια αλλα το πως να βγαλουν χρηματα καθοτι η αγορα παγκοσμιως εχει βαλτωσει. Τα αυτοκινητα εγιναν καλυτερα και τα κραταει ο κοσμος περισοτερο σε συνδυασμο οτι και σε ανεπτυγμενες χωρες λογω μειωσης εισοδηματων η αγορα καινουργιου φανταζει περριτη. Σε πολλες δυτικες χωρες τα καλοσυντηρημενα αυτοκινητα 15 ετιας ειναι πολλα. Για να μπορει ομως ενας αγοραστης να αγορασει ενα αυτοκινητο που προσφερει 600-700 χλμ αυτονομια και να εχει μια τιμη γυρω στα 17000 με 20000 ευρω για να μπορουν να το αγορασουν αρκετοι νομιζω οτι εχουν πολυ δρομο μπροστα. Τουλαχιστον 10 ετια. Τωρα αν τους ενδιεφερε τοσο η οικολογια θα μας ελεγαν και την ζημια που κανουν στο περιβαλλον για να εξαγουν τις σπανιες γαιες στην Κινα και αλλου. Εκει εχουν καταστρεψει μια περιοχη σαν την Ελλαδα. Ας βγαλουν αδυναμα αυτοκινητα με χαμηλους ρυπους αν τους ενδιαφερει το περιβαλλον. Αλλα ειναι η νεα μπιζνα. Οπως θελουν να κλεισουν τα λιγνιτοεργοστασια της ΔΕΗ στην Ελλαδα αλλα ο λιγνιτης που καιει διπλα ο Βουλγαρος και ο Ρουμανος τον αναπνεει αλλος!
Καλά...Εγώ βλέπω πως αν συνεχίσει η Ευρώπη αυτήν την ηλιθια τακτική με τους ρύπους, στο τέλος θα μείνει χωρίς αυτοκίνητα. Γιατί να συνεχίσουν να πουλάνε αμάξια οι εταιρίες εδώ από την στιγμή που δεν θα τους συμφέρει; Ούτε οι ευρωπαϊκές εταιρίες δεν θα διαθέτουν αμάξια στην Ευρώπη στο τέλος. Θα πουλάνε σε Αμερική, Ασία, Αφρική που δεν έχουν τέτοιους ηλιθιους περιορισμούς και εδώ θα σου λέει θες αμάξι; μόνο ηλεκτρικό. Τι, δεν έχεις να το πάρεις; στα π@π@#α μου. Τα παράπονά σου στην ΕΕ που θέλει μηδενικούς ρύπους. Αν νομίζετε ότι η κίνηση της Suzuki να αποσύρει το Jimny από την Ευρώπη ήταν μεμονωμένη κίνηση, think again.
Κάποια στιγμή θα ερχόταν και αυτή η στιγμή. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες τι έκαναν τόσο καιρό? ΤΙΠΟΤΑ. Μόνο 2 από όσο γνωρίζω πλήρωσαν ποσά για την εξέλιξη προς αυτό τον τομέα. TOYOTA & TESLA. Αλλά όταν αυτές έβγαζαν αυτοκίνητα ικανά να κυκλοφορούν στο δρόμο του μέλλοντος, όλοι μας τα χλευάζαμε. Τώρα η TESLA ξεπουλάει στη Β. Ευρώπη και η ΤΟΥΟΤΑ.... καλά αυτή ξεπουλάει γενικώς!!!! Ήταν λάθος των εταιριών που δεν επένδυσαν σε αυτό το δρόμο της τεχνολογίας. Τώρα θα είχαμε εξαιρετικά αυτοκίνητα πολύ κάτω από το όριο των 95gr CO2 με την ιπποδύναμη που θέλουμε. Χάσαμε καμιά 5ετια...
Ρε παιδιά, τί γίνεται; πολύ απότομη η αλλαγή. Πολλές εταιρίες έχουν ήδη αρχίσει να προσαρμόζονται αλλά γενικά μιλώντας η αλλαγή είναι υπερβολικά απότομη στο όριο των co2 και τα πρόστιμα ιδιαίτερα καταστροφικά... Τρόμος στην αυτοκινητοβιαμηχανία! Σταματήστε να παράγετε κινητήρες εσωτερικής καύσης και παράγετε μπαταρίες και ρεύμα. Πάρτε χρόνο να προσαρμοστείτε γιατί η μόδα άλλαξε. Ας γίνουμε πράσινοι επιδοτώντας με τον ίδιο τρόπο αντίστοιχα έργα και επενδύοντας σε εναλλακτικές μορφές ενέργειας με τα οποία θα μπορούμε να φορτίζουμε τα αμάξια μας και όχι μόνο.