Μέχρι το τέλος του μήνα αναμένεται να ολοκληρωθεί η ψήφιση του νομοσχεδίου για την ηλεκτροκίνηση στη Βουλή των Ελλήνων.

Στη Βουλή το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση

Την 10η Ιουλίου κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων το σχέδιο νόμου «Προώθηση της ηλεκτροκίνησης» που αναμένεται να κατατεθεί προς ψήφιση το αργότερο μέχρι το τέλος του τρέχοντος μήνα.

 
Πολλαπλά φορολογικά κίνητρα για την απόκτηση ηλεκτροκίνητων οχημάτων και την εγκατάσταση υποδομών φόρτισης προβλέπει το σχέδιο νόμου του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας που κατατέθηκε στη Βουλή των Ελλήνων την 10η Ιουλίου.
Με βάση τα όσα γνωρίζουμε μέχρι στιγμής, μέχρι το τέλος του τρέχοντος μήνα αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί η ψήφιση του στην Ολομέλεια της Βουλής και αμέσως μετά θα ακολουθήσει η προκήρυξη της δράσης «Κινούμαι Ηλεκτρικά», μέσω της οποίας η Πολιτεία προγραμματίζει ένα ευρύτερο πρόγραμμα επιδοτήσεων για την αγορά ή μίσθωση ηλεκτροκίνητων οχημάτων (αυτοκινήτων, δικύκλων ή ποδηλάτων) από ιδιώτες και εταιρείες, με συνολικό προϋπολογισμό 100 εκ. ευρώ και ισχύ έως την 31η Δεκεμβρίου 2021.
Με βάση τα κίνητρα που προβλέπονται στο εν λόγω νομοσχέδιο, η μεσοσταθμική μείωση της τιμής ενός ηλεκτρικού οχήματος ανέρχεται στο 25% με το αντίστοιχο ποσοστό για την αγορά ενός ηλεκτρικού ποδηλάτου να ανέρχεται στο 40%.
Αν σε αυτό το όφελος προστεθεί και το κόστος κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας (περίπου 16 kWh/100 χλμ. ή 2,7 ευρώ με βάση το ισχύον οικιακό τιμολόγιο) σε σχέση με τα 9 ευρώ/100χλμ. που είναι το κόστος καυσίμου ενός οχήματος μικρής κατηγορίας, είναι σαφές πως τα οφέλη που προκύπτουν είναι σημαντικά.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφέρουμε πως, το εν λόγω νομοσχέδιο είχε τεθεί σε Δημόσια Διαβούλευση από 17/6 – 1/7 και μετά το πέρας της εν λόγω διαδικασίας, οι σημαντικότερες αλλαγές που ενσωματώθηκαν αναφέρονται στα εξής:
 
Περιβαλλοντικά Τέλη ή και απαγόρευση εισαγωγών για τα οχήματα παλαιότερης αντιρρυπαντικής τεχνολογίας
Συγκεκριμένα θα επιβάλλεται περιβαλλοντικό τέλος 3.000 ευρώ (αντί 4.000 ευρώ που είχε αρχικά προταθεί) στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα τεχνολογίας Euro4 (10 – 12+ έτη ηλικίας).
Παράλληλα, περιβαλλοντικό τέλος 1.000 ευρώ θα εισαχθεί στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα τεχνολογίας Euro5A (8+ έτη ηλικίας).
Τα έσοδα που θα προκύψουν θα διοχετευθούν μέσω Λογαριασμού Ειδικού Σκοπού για την ανάπτυξη και χρηματοδότηση δράσεων που θα υποστηρίζουν τη μετάβαση στην κινητικότητα χαμηλών ή μηδενικών ρύπων.
Παράλληλα, διατηρήθηκε η απαγόρευση της εισαγωγής για παλαιότερα οχήματα με κινητήρες τεχνολογίας Euro 1, 2 ή 3.
 
Εκπτωση δαπάνης κατά 50% στα ηλεκτρικά δίκυκλα
Τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα της κατηγορίας «L», δηλαδή τα δίκυκλα, τρίκυκλα ή και τα ηλεκτρικά ποδήλατα, θα ωφελούνται του φορολογικού κινήτρου της έκπτωσης δαπάνης προσαυξημένης κατά 50%.
 
Χωρίς τεκμήριο τα ηλεκτρικά οχήματα με ΛΤΠΦ έως 50.000 ευρώ
Για τα ηλεκτρικά οχήματα με Λιανική Τιμή Προ Φορών έως 50.000 ευρώ, δεν θα ισχύει το τεκμήριο διαβίωσης ενώ για τα αντίστοιχα οχήματα με αξία άνω των 50.000 ευρώ, ορίζεται τεκμήριο διαβίωσης 4.000 ευρώ.
 
Φοροελαφρύνσεις για την εγκατάσταση δημοσίως προσβάσιμων υποδομών φόρτισης με τροφοδοσία από ΑΠΕ
Για τις δημόσια προσβάσιμες υποδομές φόρτισης που τροφοδοτούνται αποκλειστικά από ΑΠΕ (ανανεώσιμες πηγές ενέργειας), θεσπίζεται αυξημένος συντελεστής απόσβεσης παγίων και έκπτωση δαπάνης (70% αντί για 50% που προβλέπονταν αρχικά).
 
Δωρεάν στάθμευση σε χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης για τα ηλεκτρικά οχήματα
Στο νομοσχέδιο αποσαφηνίζονται οι διαδικασίες που θα επιτρέπουν τη δωρεάν στάθμευση των ηλεκτρικών οχημάτων στους χώρους ελεγχόμενης στάθμευσης εντός της πόλης, με γνώμονα την ευκολότερη και πιο άμεση εξυπηρέτηση τους.
 
Πρόβλεψη για Σχέδιο Φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων
Το εν λόγω σχέδιο θα αφορά στους μικρούς Δήμους τη χώρας, προκειμένου να επιτευχθεί η μέγιστη γεωγραφική κάλυψη της χώρας με σχετικές υποδομές μέσα στα επόμενα χρόνια.
 
Απλοποίηση των διαδικασιών εγκατάστασης ιδιωτικών σημείων φόρτισης σε όλες τις κατηγορίες κτιρίων
Το εν λόγω μέτρο αφορά (και ειδικά) στις πολυκατοικίες ενώ μεταξύ άλλων, στο νομοσχέδιο περιλαμβάνονται και κίνητρα για την προσέλκυση επενδύσεων στις λιγνιτικές περιοχές της Δυτ. Μακεδονίας και της Μεγαλόπολης για μονάδες παραγωγής φορτιστών, εξαρτημάτων, μπαταριών κ.ά.
Παράλληλα επιβάλλεται υποχρεωτική ποσόστωση για αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων από το Δημόσιο (με στόχο το 25% των νέων οχημάτων από τον Αύγουστο του 2021 να είναι ηλεκτρικό) ενώ θεσπίζεται και ρυθμιστικό πλαίσιο για τη γρήγορη ανάπτυξη δικτύων φόρτισης σε όλη την χώρα.