Nissan-Leaf

Audi-e-tron

Mercedes-Benz-EQC

Ο ηλεκτροκινητήρας του Nissan Leaf.

Ο υποδοχέας φόρτισης του Nissan Leaf.

Tesla-Model_3

Volkswagen-e-Golf

H high-tech υποδοχή φόρτισης του Audi e-tron.

Συνήθως οι μπαταρίες στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι προσαρμοσμένες στο πάτωμα.

Τα ηλεκτρικά έχουν αυξημένο βάρος λόγω του βάρους της μπαταρίας.

Οι μπαταρίες στο πάτωμα κατεβάζουν κατα πολύ το κέντρο βάρους του οχήματος.

Volkswagen-e-Golf

Ηλεκτρικά: Απαντάμε στις πιο κλασικές ερωτήσεις!

9.276 Επισκέψεις στο άρθρο - Ημερομηνία δημοσίευσης: 27/5/2020
 

Τα οδηγώ διαφορετικά; Γιατί είναι ακριβότερα; Πόσο αντέχουν οι μπαταρίες και πόσο «καίνε»; Τι παίζει με τα service; Απαντάμε σε όσα θέλατε να μάθετε για τα ηλεκτρικά και φοβόσασταν να ρωτήσετε!


Πως λειτουργεί ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Σε γενικές γραμμές πολύ πιο απλά από ένα συμβατικό αυτοκίνητο. Μια μπαταρία αποθηκεύει ενέργεια την οποία παρέχει  σε έναν ή περισσότερους ηλεκτροκινητήρες, που κινούν τους τροχούς μέσω ενός αυτόματου κιβωτίου μιας σχέσης συν όπισθεν. Όσο η μπαταρία έχει ενέργεια, το αυτοκίνητο πάει. Όταν αδειάσει, μένει.  

Οδηγείται διαφορετικά ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Όχι. Ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο οδηγείται κατά κανόνα όπως ένα συμβατικό, με αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων πατώντας γκάζι και φρένο. Το τελευταίο σε κάποιο μοντέλα μάλιστα δεν χρειάζεται καν, αφού επιλέγοντας τη σχετική λειτουργία στο μεγαλύτερο ποσοστό των περιπτώσεων επιβραδύνει μόνο του σηκώνοντας το πόδι από το γκάζι ανακτώντας μάλιστα και ενέργεια. 

Γιατί είναι ακριβά;
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι κατά τουλάχιστον 50% ακριβότερα από αντίστοιχα συμβατικά μοντέλα με θερμικό κινητήρα. Αυτό, κατά ένα μεγάλο ποσοστό, οφείλεται στο κόστος της μπαταρίας. Βέβαια όσο αυξάνεται η παραγωγή, το κόστος μειώνεται. Πριν μερικά χρόνια το κόστος της μπαταρίας ξεπερνούσε τα 1.000 ευρώ ανά kWh. Σήμερα είναι της τάξης των 500 ευρώ ανά kWh και μέχρι το 2030 προβλέπεται να πέσει αρκετά κάτω από τα 100 ευρώ ανά kWh.

Τι όριο ζωής έχει ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Μεγαλύτερο από ένα συμβατικό με θερμικό κινητήρα μιας και έχει λιγότερα κινούμενα μέρη/τριβές και καθόλου θερμομηχανικές διεργασίες. Το θέμα είναι η μπαταρία. Είναι αλήθεια ότι η μπαταρία με το πέρασμα του χρόνου και τις συνεχείς φορτίσεις/εκφορτίσεις αρχίζει να χάνει την αρχική της χωρητικότητα όπως δηλαδή συμβαίνει και με τα κινητά τηλέφωνα. Σήμερα όμως τα περισσότερα ηλεκτρικά μπορούν να ξεπεράσουν τις 200.000 χλμ. χωρίς πρόβλημα, οι δε κατασκευαστές δίνουν μεγάλες εγγυήσεις. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι η Nissan για τη χωρητικότητα της μπαταρίας του Leaf δίνει εγγύηση 8 χρόνια ή 160.000 χλμ.

Γιατί είναι βαριά τα ηλεκτρικά;
Και γι αυτό φταίει η μπαταρία: Όσο μεγαλύτερη, η χωρητικότητά της, τόσο μεγαλύτερο και το βάρος της. Στο Audi e-tron η μπαταρία των 95 kWh ζυγίζει από μόνη της 700 κιλά!

Χρειάζεται να κάνω service, όπως έκανα στο συμβατικό μου αυτοκίνητο;
Στο μπλέντερ σου αλλάζεις λάδια, φίλτρα και μπουζί; Όχι. Έτσι και στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν χρειάζεται τίποτε από αυτά. Σε γενικές γραμμές η συντήρηση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι πολύ πιο φθηνή από ότι σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο. Πρακτικά ένα φίλτρο καμπίνας αλλάζεις...

Με πόσα «γεμίζει»;
Aυτό εξαρτάται από την χωρητικότητα της μπαταρίας, αλλά και την τιμή της kWh με δεδομένο πως αυτή ποικίλει ανάλογα με το τιμολόγιο (ημέρας/νύχτας) και το ύψος της κατανάλωσης. Με μια μέση τιμή kWh 0,1162 ευρώ/kWh+ΦΠΑ 6% το VW e-Golf, που έχει μπαταρία 35,8 kWh, «γεμίζει» με 4,4 ευρώ. Με θεωρητική αυτονομία 230 χλμ. (WLTP) το κόστος κίνησης του συγκεκριμένου μοντέλου είναι περίπου 2 λεπτά το χιλιόμετρο. 

Που φορτίζω ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο;
Είτε στο σπίτι, αφού όμως έχω εγκαταστήσει ειδικό Wallbox 11 ή 22 kW, είτε σε δημόσιους σταθμούς φόρτισης/ταχυφόρτισης. Να σημειωθεί πως η πρίζα του σπιτιού είναι λύση ανάγκης και η φόρτιση από αυτή απαιτεί πάρα πολλές ώρες. Ξεπερνά τις 24 και μπορεί να φτάσει και τις 40 ώρες! Προς το παρόν το ταξίδι με ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην Ελλάδα καλό είναι να αποφεύγεται καθώς οι σταθμοί φόρτισης είναι ελάχιστοι.

Aπό τι εξαρτάται η αυτονομία;
Από το στυλ οδήγησης (όσο πιο σιγά και ομαλά, τόσο πιο μακριά), την εξωτερική θερμοκρασία (το κρύο δεν είναι φίλος των ηλεκτρικών) και το περιβάλλον που κινείται το αυτοκίνητο (με τα φρεναρίσματα στην κίνηση της πόλης γίνεται ανάκτηση ενέργειας κάτι που δεν συμβαίνει στον ανοιχτό αυτοκινητόδρομο λ.χ)

Είναι ασφαλή τα ηλεκτρικά ή κινδυνεύω από ηλεκτροπληξία;
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι το ίδιο ασφαλή με τα συμβατικά, αφού διαθέτουν κλωβό ασφαλείας και όλα τα σύγχρονα συστήματα προστασίας. Παράλληλα, όλα τα κυκλώματα υψηλής τάσης διαθέτουν ειδική μόνωση και περίπτωση ατυχήματος η παροχή ρεύματος από τη μπαταρία διακόπτεται αυτόματα. Τα συνεργεία διάσωσης εκπαιδεύονται πλέον ειδικά σε σχέση με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Αλήθεια δεν ρυπαίνουν το περιβάλλον;
Σε πρώτη ανάλυση, ναι. Αρκεί η ηλεκτρική ενέργεια την οποία καταναλώνουν για τη φόρτιση των μπαταριών τους να είναι «καθαρή» (φωτοβολταϊκά, αιολικά πάρκα, υδροηλεκτρικοί σταθμοί). Στην Ελλάδα που η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας γίνεται κατά βάση από την καύση λιγνίτη τα πράγματα δεν είναι όσο «καθαρά» φαίνονται.

Αφού δεν έχουν κυβισμό, έχουν τεκμήριο;
Σιγά μη δεν είχαν. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν τεκμήριο 4.000 ευρώ καθώς εντάσσονται στην πρώτη κλίμακα τεκμηρίων...