Με μόνο 35 κιλοβατώρες!» μας τονίζει η Τόμικο Τακεούτσι, την ώρα που μας παρουσιάζει το νέο MX-30. To πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο της Mazda είναι το «μωρό» της και όλη της η υπερηφάνεια γίνεται αντιληπτή όταν αναφέρεται στο πόσο μικρή είναι η χωρητικότητα της μπαταρίας. Μα είναι στα καλά τους εκεί στη Mazda; Ολόκληρη η μάχη στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δίνεται σχετικά με το πόση ώρα θέλει το καθένα για να φορτίσει και ποιο είναι εκείνο που θα πάει πιο μακριά. Το να κομπάζει κανείς για μια μικρή μπαταρία είναι σχεδόν το ίδιο συνετό με το να περηφανεύεται κανείς για το πόσα πολλά CO2 εκπέμπει το μοτέρ του.
Ωστόσο η Mazda προσεγγίζει την ηλεκτροκίνηση ηθελημένα με ένα διαφορετικό τρόπο. Με βάση μια έρευνα που έγινε ειδικά για αυτό το σκοπό, φάνηκε ότι, οι συνολικές εκπομπές ρύπων (από την παραγωγή, τη χρήση και την ανακύκλωση) ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος, μπορούν να περιοριστούν στο επίπεδο ένας οχήματος ντίζελ, μόνο αν η μπαταρία είναι μικρότερη από τις 35,5 kWh. Αυτό σημαίνει μεταξύ άλλων βέβαια, ότι ένα ηλεκτρικό δεν είναι εξΆορισμού πιο καθαρό από ένα πετρελαιοκίνητο, αλλά μπορεί να μεταθέτει αλλού και να περιορίζει τους ρύπους του.
Γενικά όμως, οι εξελιγκτές μετέφεραν στην κ. Τακεούτσι πολλές σκέψεις σχετικά με το συνολικό οικολογικό χαρακτήρα του σχεδίου. ΓιΆαυτό και το σχετικά τραχύ υλικό στις πόρτες προέρχεται από ανακυκλωμένες πλαστικές φυάλες. Ένα τεχνητό υλικό, το οποίο θυμίζει βινύλιο αντικαθιστά τις δερμάτινες επενδύσεις, ενώ οι επιφάνειες στην κεντρική κονσόλα είναι επενδυμένες με φελλό.
Η εμφάνιση έχει πολλά νέα στοιχεία και σε μεγάλο βαθμό αλλάζει τη φιλοσοφία Kodo που γνωρίζαμε μέχρι τώρα, προσθέτοντας πιο έντονες γραμμές και γωνίες. Από το πάλαι ποτέ σπορ μοντέλο RX-8 φαίνεται ότι δανείζεται η φίρμα τις πόρτες, οι οποίες ανοίγουν με αντίθετη φορά. Εδώ όμως είναι απλώς ένα μέσο προς το στόχο. Βλέπετε, οι κανονικές πόρτες θα απαιτούσαν πιο ψηλή οροφή, θα έπρεπε η μεσαία κολώνα να τραβηχτεί προς τα εμπρός και όλο αυτό θα καθιστούσε ανέφικτο το όμορφο κουπέ σχήμα.
Στην οδήγηση τα πρώτα πρωτότυπα αποδείχτηκαν πολύ πειστικά κατά τη γνωριμία μας μαζί τους στη Νορβηγία πριν από καιρό. Οι 143 ίπποι της γραμμής κίνησης δημιουργούν ένα ήρεμο και απαλό σύνολο. Η επιτάχυνση δεν είναι εκρηκτική, είναι όμως δυναμική, γραμμική, προβλέψιμη και επιπλέον με ανάκτηση ενέργειας από το φρενάρισμα. Ο τεχνητός ήχος σε βοηθάει να καταλάβεις αν και πόσο πιέζεις τον κινητήρα, το τιμόνι είναι ακριβές ενώ και η ανάρτηση μοιράζεται αρκετές πληροφορίες. Τώρα τους μένει να δουν λίγο τη σπογγώδη αίσθηση του φρένου, η οποία οφείλεται βέβαια εν μέρει και στην ανάκτηση ενέργειας.
Αν τα 200 χλμ. αυτονομίας δεν επαρκούν, θα μπορεί να ζητήσει κανείς την έκδοση με τον Ranger Extender, που δε θα είναι άλλος από έναν Βάνκελ κινητήρα. Η Launch Edition είναι ήδη άμεσα διαθέσιμη στη χώρα μας
με τιμές που ξεκινούν από τις 33.043 ευρώ μετά την κρατική επιδότηση, κερδίζοντας 4.547 ευρώ.
Η άποψή μας
Για μία ακόμα φορά η Mazda επιδεικνύει την τόλμη να ακολουθήσει το δικό της δρόμο. Χωρίς να ξοδεύει περιττά χρήματα, το MX-30 καταφέρνει να είναι ευέλικτο αλλά και «καθαρό». Μια πολύ ξεχωριστή εναλλακτική πρόταση.
COVID ALERT στη φωτο από την καμπίνα. που είναι ο Τσίοδρας να σας δει?
Premium στο φουλ, το μισό αυτοκίνητο είναι μαύρο πλαστικό.
Εάν στην πλαινή φωτό τα εμπρός καθίσματα είναι σε 'κανονική' θέση, οι χώροι για τους πίσω είναι πολύ περιορισμένοι... καλά τα design και οι μπαταρίες αλλά αν τρώνε τόσο χώρο... (και φυσικά ακολουθώντας τη γνωστή τακτική με τα Mazda, στο άρθρο μιλάνε μόνο για τα -ίσως- 'καλά'...)